De eerste 2 weken in PE - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu De eerste 2 weken in PE - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weken in PE

Blijf op de hoogte en volg Marieke

01 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Zowaar lukt het nu om via mijn laptop een blog te plaatsen. Sinds gister hebben we ook wifi in het huis :)

De afgelopen 2 weken zijn mij erg goed bevallen in PE. Deze 2 weken heb ik bij Zanathemba gewerkt. Dat is een huis voor kinderen die door misbruik, verwaarlozing, wees zijn etc. niet thuis kunnen wonen. Hier wonen de kinderen tijdelijk en wordt er gezocht naar een oplossing om ze bij familie te plaatsen, adoptie of gezinsvervangende tehuizen o.i.d. Mijn rol hierin is om met de kinderen te spelen en helpen met de verzorging. Van de 9 kinderen zijn er 7 onder de 3 jaar. De andere 2 zijn 4 en 6. Deze week is aan mij gevraagd of ik met name met de oudste 2 ook wil werken aan schoolvaardigheden en taalvaardigheden, door middel van het maken van puzzels, bouwen met duplo, tekenen en lezen wil ik ze gaan stimuleren hierin. Een leuke uitdaging!!
Aankomende maandag ga ik ook naar Klein School. Dit is een school in de township. Hier ga ik kinderen helpen die een leerachterstand hebben. Hier kijk ik ook naar uit om te gaan werken!

Vorig weekend ben ik met mijn huisgenoten naar een rugbywedstrijd geweest in het Nelson Mandela Bay Stadion hier in PE. Zij speelde tegen het team uit Bloemfontein. Was erg leuk om een hier mee te maken zo'n rugbywedstrijd. Maar mijn sport zal het verder niet zijn.... Zo'n harde en pijnlijke sport om te spelen lijkt me. Die avond zijn we in PE sushi gaan eten, dat was echt heerlijk!! En voor ongeveer 10 euro heb je meer dan voldoende sushi :)
Op zondag zijn we eerst naar een grote shopping mall geweest. En daarna naar het strand gereden, maar omdat het ontzettend waaide hebben we het alleen bij een drankje gehouden.

De afgelopen week zijn er 5 nieuwe mensen in het huis gekomen. Erg leuke meiden allemaal! Wel wennen om nu met z'n 10'en in het huis te zitten.
Op dit moment hebben we nog maar 1 auto bij het huis staan, dus dingen ondernemen wordt een beetje lastig.
Als het goed is hebben we volgende week meer auto's. Een aantal meiden gaan er samen eentje kopen, ik wil graag gaan huren. Voor 300 euro in de maand heb je een nieuwe auto.

En tja, het weer is hier nog steeds heerlijk!! Afgelopen week wel een paar hele warme, benauwde dagen gehad. Maar over het algemeen is het zo 27/28 graden.

Bij mijn Afrikaansenummer moet er 0027 voor als netnummer. Voor de whats app kunnen je gewoon mijn Nederlandse nummer gebruiken :) Dus dat is makkelijk!

Het adres van het huis is:
18 Albert Road
6070
Port Elizabeth
South Africa

Volgende keer probeer ik er foto's bij de doen. Ik heb de foto's op mn mobiel staan, maar omdat op de wifi hier hotmail.com geblokeerd is kan ik ze niet naar mezelf mailen. Dus ik moet even een constructie vinden om ze op mn laptop te krijgen ;)

Zal snel weer een blog plaatsen!!

Liefs Marieke

  • 01 Februari 2014 - 10:10

    Rozemarijn:

    Ha Marieke!
    Wat een leuk verslag!! Geniet er lekker van!
    Hotmail.com ligt eruit;) het is outlook.com.. Misschien lukt het dan?!
    Tot op de app!!

    Liefs

  • 01 Februari 2014 - 10:17

    JeroenTasina:

    Lieve marieke,

    Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Het klinkt allemaal heel leuk.
    Wat fijn dat je ook met iedereen in het huis kan opschieten en wat een lekker weertje zeg.
    Dat is hier in Nederland ver te zoeken.
    Veel succes met de kids en heel knap van je wat je daar allemaal doet.
    We hopen gauw weer op een nieuwe blog en wachten de fotos af.
    We zijn trots op je.
    Veel plezier en geniet ervan!

    Liefs Jeroen & Tasina

  • 01 Februari 2014 - 10:47

    Kees:

    Ha Marieke,
    Wat fantastisch om te horen dat de start van je verblijf zo goed is. Jammer dat je rugby niets vind, hou het dan maar bij de beleving ervan. Lijkt me heftig om die kleine kinderen mee te maken waarvan je zo goed weet wat hun achtergrond is. Toch ook mooi om ze iets te kunnen leren. Klinkt allemaal heel goed. Hier regent het, is het 4 graden en heeft Feyenoord weer niet gewonnen. Alle reden om nog een half jaar in PE te blijven!
    Leuk om af en toe wat van je reis mee te maken, ben benieuwd naar de foto's. Heel veel groeten van je Amersfoortse familie.

  • 01 Februari 2014 - 12:31

    Harma:

    Ha Marieke.
    Wat leuk hè dat het tegenwoordig allemaal zo gemakkelijk is om contact te houden. Toen ik destijds in Zwitserland woonde was het af en toe een telefoontje (want dat kostte toen nog handen vol geld) en verder gewoon de geschreven brief. Maar met Skype e.d kan je gewoon iedere dag contact hebben met wie je wilt en de achterblijvers blijven goed op de hoogte van je leventje daar. Wat zal jij een ervaringen op doen. Ook die townships zijn behoorlijk indrukwekkend. Geweldig om daar les te mogen geven.
    Wens je veel goeds toe daar. Wees maar trots op het steentje wat je kunt bijdragen. Ben benieuwd naar je foto's.
    Lieve groetjes HARMA

  • 06 Februari 2014 - 19:35

    Ria Von Bonninghausen:

    Dag Marieke,
    Wat goed dat je het zo naar je zin hebt en leuk met een aantal meiden in een huis, dan kunnen jullie samen ook leuke dingen ondernemen. Ik ben wel jaloers op het weer bij jullie. Hier regent en waait momenteel. Hier is het rustig, werken, rustig aan, gezellig binnen zitten met een glas wijn en een gesprek, echt wintergedrag!
    Joep en ik wensen je alle goeds tot de volgende blog.
    Met een warme groet en een dikke zoen uit Gorinchem

  • 08 Februari 2014 - 17:07

    Cockie Jongenelen:

    Hallo Marieke,
    Op eens bedacht ik me dat je in januari naar Z.A. bent vertrokken. Zo te lezen heb je al aardig je draai gevonden en ook werkzaamheden waar je voldoening uit kunt halen.Zijn er nog Hollandse medewerkers of een int. gezelschap.Goed om te lezen dat de start in ieder geval goed is verlopen. Ik ga je volgen hoor,doet me weer denken aan de tijd toen onze kinders op stap waren. Hartelijke groeten Cockie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 30 Dec. 2013
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 5744

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 14 Juli 2014

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: