Terug van een geweldige reis! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu Terug van een geweldige reis! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu

Terug van een geweldige reis!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

25 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Weer even een berichtje vanuit Zuid Afrika. Hier gaat alles nog erg goed! Ik ben net terug van een geweldige reis met Jamie. Wauw, wat een fantastisch land is het toch!!!

Begin mei kwam Jamie hier in PE aan. Super leuk om haar weer te zien! Ook wel heel raar om een bekend iemand ineens in mijn leventje in PE te hebben. Na 2 dagen hebben Jamie en ik een township tour gehad. Deze heb ik ook op mijn 2e dag gehad, maar om het hele verhaal nu weer te horen was wel bijzonder. Doordat je hier aan het leven in de township gewend bent, kan je het verhaal veel beter plaatsen en dus ook beter onthouden.
In Addo elephant park hebben we heel veel mooie dieren gezien, olifanten op een paar meter afstand, een rooikat, een slang, buffelo’s, zebra’s, heeeel veel bokken, maar helaas weer geen leeuw. De dag erop zijn we naar Kragga kamma geweest, dit is een kleine game-reserve in PE. Hier zijn we ook blijven slapen. In dit park hebben we met name hele mooie giraffen en neushoorns gezien.
Daarvanuit is de roadtrip begonnen…. Na 4 uur rijden onze 1e stop in Chintsa en de dag erop was het 7 uur rijden naar Port Shepstone. Hier heb ik Suriëlle weer gezien. Dit is een vriendinnetje die ik van de universiteit ken. Zij werkt ook als vrijwilliger in ZA in een community (hierbij moest ik erg aan het concept van SOS Kinderdorpen denken). Super leuk om haar weer, hier in ZA, te zien. Heel interessant om haar werk te zien, zij kan namelijk echt haar taak als orthopedagoog uitvoeren. Hier hebben we een hele gezellig braai gehad. De volgende dag (zondag) zijn we met haar mee geweest naar de kerk, een heel klein kerkje waar met name veel Zulu-mensen komen. Ook dat was weer een bijzondere ervaring!
De volgende stop was St. Lucia. Hier hebben we een boottocht gedaan waarbij we veel nijlpaarden en krokodillen te zien. Bizar om ook deze dieren van zo dichtbij te zien. Heel bijzonder!
Vanuit St. Lucia zijn we naar Underberg gereden, dit ligt in Draekensbergen. WAUW! Wat een geweldig gebied is dit, echt een droom die uit komt om daar te zijn!! Dit stond al heel lang hoog om mijn lijstje om ooit heen te gaan. Hier hebben we de Sani-pass gedaan. Dit is een tocht door de bergen die eindigt in Lesotho (een onafhankelijk land dat midden in Zuid Afrika ligt). Het hoogste punt waar wij geweest zijn is 3214m en hebben hier geluncht. Weinig keren zo’n mooi uitzicht tijdens een lunch gehad. We zijn in Lesotho bij een schapenscheerbedrijf geweest, in een huisje waar een lokaal vrouwtje voedsel maakt om te verkopen aan de scheerders en in de hoogste pub van Afrika. Echt geweldig om met de auto zo te klimmen, door Lesotho te rijden en weer af te dalen. En overal waar je kijkt zijn bergen, bergen, bergen en bergen!
Daarna zijn we naar Clarens gereden (dit ligt boven Lesotho), hier hebben ze een heel mooi National park waarbij je ook door de bergen rijdt met (ook weer) een mooi uitzicht! We sliepen hier in een soort iglo. Het leek op een iglo en voelde aan als een iglo…… Daar was het ’s avonds al zo koud. De volgende ochtend hadden we zelfs ijs op de voorruit van de auto…. Brrrr….. De dag erop hebben we bijna 9 uur gereden naar Graaff Reinet, hierbij kwamen we langs wat bekende plaatsen: Bethlehem en Middelburg… De bedoeling was om in Graaff Reinet naar Valley of Desolation te gaan, waar je ook een adembenemend uitzicht schijnt te hebben, maar…… het was helaas helemaal bewolkt die ochtend en regende flink. Toen hebben we maar besloten dit over te slaan en terug te rijden naar PE.
De volgende dag vloog Jamie weer naar NL. Die ochtend zijn we nog weer een keer naar Zanethemba geweest. Jamie had een taart voor ze gekocht. De kinderen vonden het geweldig! Eén kind begon spontaan Happy Birthday te zingen toen hij de taart zag, haha!

We hebben echt een te gekke 2,5 hier in ZA gehad! Heel bijzonder om Jamie hier mijn leven te laten zien en samen rond te reizen door dit land. Ook heel bijzonder om te zien dat de natuur en cultuur tijdens de reis zo anders zijn als rondom PE.

Nu moet ik nog 2,5 week werken en dan komen papa & mama al :) Op Zanethemba gaat het allemaal erg goed. Van de 6 kinderen die er op dit moment nog maar zijn gaan er (waarschijnlijk) binnenkort 5 weg. Eén meisje van 10 maanden gaat naar een foster home, een broertje en zusje gaan terug naar hun oma en tante (waar ze ook al woonden voordat ze naar Zanethemba kwamen) en 2 broertjes gaan heel misschien weer terug naar hun moeder. Het jongetje dat blijft gaat pas in november weg, dan gaat hij naar een ander tehuis waar ook zijn broertjes en zusjes zitten. Hij is geboren met een gat in zijn hart en daar krijgt hij nu medicatie voor. In november wordt hij geopereerd en als hij daarna helemaal gezond is mag hij naar dat andere tehuis. Dat tehuis wil hem nu nog niet omdat ze niet kunnen garanderen dat ze goed omgaan met zijn medicatie, die verantwoordelijkheid willen ze niet.
Heel fijn dat alle kinderen een permanente plek om te wonen krijgen, waarbij de meeste (gelukkig) teruggaan naar hun familie.

Judy, degene die alles regelt op Zanethemba, is zo’n lieve vrouw!!! Elke dinsdag ga ik met haar boodschappen doen voor de Safe haven (waar ik werk) en de Day care (in de township). Op een gegeven moment liepen we voor de supermarkt en vroeg een man aan haar of ze brood voor hem had. “nee, ik moet nog boodschappen doen”. In de winkel ging ze op een gegeven moment een brood halen, wat vers beleg en een flesje water. In eerste instantie dacht ik dat het voor haarzelf boodschappen waren toen ze deze zelf afrekende. Nadat alle boodschappen in de auto waren ingeladen ging ze nog wat doen, ik kon wel even in de auto wachten zei ze, maar ik begreep niet wat ze ging doen. Door de regen heen liep ze een rondje op het terrein. Eenmaal terug in de auto zei ze dat ze op zoek was naar die man die haar om een brood vroeg, maar dat ze hem nu niet meer kon vinden. Dat vond ze erg jammer! Onderweg bij een stoplicht waar ook een man aan het bedelen was heeft ze die man het tasje met een brood, beleg en water gegeven. Dat vond ik zo’n bijzonder moment! En heeft me wel wat gedaan… Er is zoveel armoede in deze wereld en dat je dan toch op dat ene moment zo geraakt wordt door een man en je hem eten voor een paar dagen geeft.

De foto’s van deze blog doe ik net als de vorige keer weer via een dropboxlink. Konden jullie de foto’s bekijken? De link even kopieren naar internet en hopelijk kunnen jullie de foto’s dan zien. In de naam van de foto heb ik de omschrijving gezet. De link van deze blog is:
https://www.dropbox.com/sh/dse35gb8mlnwxe4/AAB1XI3Y8MBrwJkieqjdIwgaa#/

Over 7 weken zit ik al in het vliegtuig…. Het gaat zo snel!

Hoe gaat het bij jullie in NL? In NL is het nu heerlijk zomerweer begreep ik. Wat heerlijk!!

Liefs,

Marieke




  • 26 Mei 2014 - 09:19

    Margreet:

    Hoi Marieke,
    Wat maak jij veel mooie, bijzondere dingen mee! Echt geweldig hoor.
    En binnenkort komen je vader en moeder met jou meegenieten...
    Ik wens je alvast een fijne verjaardag.
    Veel liefs,
    Margreet

  • 27 Mei 2014 - 19:47

    Kitty:

    hoi Marieke,

    een fijne verjaardag morgen!

    Veel liefs Wilbert en Kity

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 30 Dec. 2013
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 5744

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 14 Juli 2014

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: