Over de helft..... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu Over de helft..... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu

Over de helft.....

Blijf op de hoogte en volg Marieke

26 April 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Het wordt weer is tijd voor een blog vanuit Zuid Afrika, aangezien de laatste alweer een maand geleden was.
Nu ben ik echt over de helft van m’n verblijf hier, ben er alweer 13 weken (van de in totaal 24). Het gaat echt zo snel. Ook de komende periode zal heel snel gaan. Over precies een week is Jamie in PE :D En kan ons reisavontuur beginnen. En papa & mama hebben ook geboekt. Over 7 weken komen zij voor 3 weken naar ZA. Ik heb echt zoveel zin in deze 2 reizen!!!!

Op Zanethemba is er veel veranderd de afgelopen weken. Vorige week maandag is een meisje (2 jaar) terug gegaan naar haar tante. Vorige week donderdag zijn 2 broertjes (2 en 3 jaar)terug gegaan naar hun ouders. En afgelopen woensdag is een jongetje (3 jaar) geadopteerd door mensen uit Denemarken. De dag dat hij zijn ouders voor het eerst zag was heel bijzonder voor mij om mee te maken. Zo mooi dat die ouders zo aan het stralen waren met hun zoon! Deze jongen kwam bij Zanethemba toen hij 2 weken oud was en hij is vorige maand 3 geworden…. Heel raar dus voor de mensen die er werken dat hij ineens weg is. Binnenkort gaan nog 2 kinderen weg. 1 jongen (6 jaar) naar zijn vader en 1 meisje (9 maanden) naar haar tante. Heel bijzonder om al die veranderingen mee te maken. Binnenkort zullen er ook weer nieuwe kinderen bij komen.

Op Kleinskool gaat het erg goed. Met een aantal kinderen die een paar weken geleden echt nog moeite hadden met het alfabet, hebben we de stap naar lezen kunnen maken. Ook zien we bij kinderen (van 10, 11, 12 jaar) die eerst geen één letter van het alfabet herkende, nu heel trots zijn als ze alle letters herkennen en kunnen benoemen. Zo geweldig om dat te zien bij de kinderen!!

Ook zou ik hier graag een bericht van Ready4Life plaatsen:
***********************************************************
Beste vrienden van Ready4Life,

Graag vragen wij uw aandacht voor het volgende fundraise event.

Op 1 Juni gaat Ready4Life meer dan 1000 muffins en cupcakes verkopen op de laatste avond van de Night of the Proms in Port Elizabeth, Zuid-Afrika. De muffins en cupcakes worden gebakken door vrijwilligers, stagiaires en medewerkers van Ready4Life. Het geld dat wordt opgehaald gaat direct naar de training van werkloze jongeren.

Je kunt ons helpen door geld te doneren voor bloem, eieren en andere ingrediënten voor het beslag. Sponsor een rondje muffins (12) door 3 euro te storten op de volgende bankrekening. Uiteraard zijn de grote muffin en cupcake liefhebbers vrij om meer te doneren dan 3 euro

Betreft: 'Muffin'
53 38 48 865 t.n.v. LIM Foundation te Dalfsen
IBAN: NL12ABNA0533848865
BIC: ABNANL2A
(overschrijven is gratis!)

Heel hartelijk bedankt voor je hulp.
***********************************************************

Ook in de weekenden heb ik weer van alles gedaan en beleefd. Enkele weken geleden zijn we naar Daniels Cheetah Farm geweest. Hier hebben ze verschillende kat-achtigen, waarbij ze bij sommige ook fokprogramma’s hebben om te populatie te doen laten groeien en deze in het wild kunnen uitzetten. Aan het eind van de rondleiding langs al deze dieren komt het hoogtepunt….. Een cheetah aaien! Wat een bijzondere ervaring is dat!! Het beest blijft lekker slapen, terwijl je het op z’n kop aait.

Ook ben ik inmiddels naar Addo’s Elephant Park geweest, een game-reserve (safaripark) hier op een uurtje rijden. Wauw! Geweldig om de zebra’s, buffalo’s, springbokken, kudu’s, everzwijnen, schildpadden van zo dichtbij te zien. Het hoogtepunt was wel dat de olifant die eerst naast ons in de bosjes liep voor onze auto ging lopen. Echt geweldig!! Helaas wees hij ons niet de weg naar de leeuw, hopelijk volgende keer beter.

Een paar weken geleden zijn we op zaterdagochtend naar de wedstrijd geweest van een lokale medewerker van Ready4Life. In een mooi stadion in een klein dorpje was de wedstrijd, die zou om 9 uur beginnen. Dat werd uiteindelijk kwart over 9. Na 20 minuten werd er al gefloten, toen wij vroegen waarom zo snel, werd gezegd: “de wedstrijd is later begonnen, dus dan stoppen we nu wat eerder en gaat de 2e helft langer door”. Heerlijk die Afrikaanse logica…. Uiteindelijk was de 2e helft ook maar 40 minuten en omdat het 1-1 stond werden er gelijk penalty’s gedaan.. Datzelfde weekend was hier in PE The Iron Man. Een wedstrijd waarbij de deelnemers eerst 3,8 km zwemmen, dan 180 km fietsen en afsluiten met 42,2 km hardlopen. We stonden bij de finish, waar de winnaar al na 8,5 uur binnenkwam. Ongelooflijk! De derde plaats ging naar een Nederlander :)

2 weken geleden was er op zaterdagavond een Glow Run. Dit houdt in dat je je zelf onder smeert met glow in de dark verf en dan 5 km gaat rennen/lopen. Op bepaalde punten stond blacklight waardoor de verf mooi oplicht. Was leuk om een keer meegemaakt te hebben!

Afgelopen weekend zijn we met z’n 9’en een lang weekend weggeweest. Iedereen had vrij vanwege goede vrijdag en 2e paasdag. Op donderdagmiddag zijn we vertrokken naar Cinsta. Onderweg zagen we nog een giraffe!
De volgende ochtend hebben we om 6 uur de zonsopgang gezien, daarna lekker ontbeten met een onwijs mooi uitzicht op zee en lekker gezwommen in de oceaan. Die middag zijn we doorgereden naar Coffee bay. De laatste 40 km was niet geasfalteerd en met flinke kuilen in de weg. Met name toen het donker werd, was het niet heel fijn rijden. Uiteindelijk goed aangekomen bij een ontzettend leuk hostel. Hier sliepen we in een Xhosa –hutje (hutjes waar de bevolking in die streek ook in slapen). ‘s Avonds aten we mee met de braai (lees: bbq), djembee les kregen en heerlijk bij het kampvuur met live gitaarmuziek hebben gezeten. De volgende ochtend kwamen we er alleen achter dat onze linker voorband lek was… Dus in plaats van de hike ben ik met 2 andere meiden opzoek gegaan naar de garage ‘Magic Tyre’. Uiteindelijk met hulp van iemand uit het hostel hebben we deze gevonden. Het was niet heel gek dat we er de 1e 2 keer voorbij zijn gereden. Het was namelijk een shack (lees: huisje van golfplaten) met daarvoor een paar autobanden. Het 1e gat werd gelijmd (in Zuid Afrika plakken ze namelijk de autobanden, zoals wij met fietsbanden doen…), maar er werd nog een 2e ontdekt. Dus met het breekijzer werd de band eraf gehaald, met een steen de binnenkant van de band geschuurd zodat het beter zou hechten, de band weer op de velg gezet en met groen plakspul afgesloten, zodat het luchtdicht is. En vervolgens weer met de fietspomp opgepompt. Echt een ervaring om nooit te vergeten!! Zo bijzonder! En wonder boven wonder is de band nu nog steeds goed. Na de garage zijn we met de shuttel meegereden die de rest van de groep van de hike ging ophalen. Zo zijn wij ook nog even bij Hole in the wall geweest. Ook dat was erg mooi om te zien!
Die middag zijn we doorgereden naar Port St. Johns. Over de eerste 50 km hebben we 2 uur gedaan, vanwege de ontzettend slechte ongeasfalteerde weg. Het was echt een ramp om te rijden… Uiteindelijk reden we na 4,5 uur rijden het dorpje binnen en dat hebben we geweten… Op de 80 weg liggen blijkbaar ineens flinke(ontzettend hoge!) drempels zonder dat er ook maar iets wordt aangegeven die dezelfde kleur hebben als het wegdek. Over de 1e drempel vloog ik echt met de auto, dat ie daarna nog doorreed was een wonder.
Ook dit keer sliepen we in een heel leuk, gezellig hostel. Elke ochtend werd je wakker gemaakt door de apen die over het dak lopen. In Port st. Johsn zijn we naar de Mud Caves geweest. Ook dit was een ontzettend gave ervaring! In een kleine grot hebben we over ons hele lichaam modder gesmeerd, die de lokale bevolking hier gebruikt als zonnebrand op het gezicht. Iets verderop lag een klein meertje waar we ons konden afspoelen. Ook de lokale mensen stonden zich af te spoelen en gingen ons helpen met onze rug. Ze wilden ook allemaal graag met ons op de foto, blanke mensen zien ze daar blijkbaar niet zoveel. Ook wij hebben een leuke groepsfoto met ze kunnen maken. ’s Avonds zijn we naar een oude landingsbaan boven op de berg gereden, waar je zo’n ontzettend mooi uitzicht had over Port st. Johns. Helaas was het bewolkt en konden we de zonsondergang niet zien. Tijdens het eten in het hostel kwamen er lokale meisjes dansen, wat een ritme hebben die in hun lichaam zitten. Echt ongelooflijk!
De volgende dag zijn we in 9 uur weer terug gereden naar huis.

Het is zo’n geweldig land met zo’n ontzettend mooie natuur!!

Helaas merk je nu heeeeel goed dat de zomer is afgelopen en het een stuk frisser gaat worden. Het regent meer en als de zon niet schijnt is het echt heel fris. In huis hebben we geen verwarming, dus ook binnen merk je dat het kouder wordt.

Hoe is het bij jullie? Regelmatig een lekker lentezonnetje te zien? Zijn jullie allemaal Koningsdag aan het vieren? Heel raar om dat te missen!
Morgen is het trouwens 20 jaar geleden dat de Apartheid is afgeschaft. Een bijzonder moment! Maar hier in PE wordt er verder niks aan gedaan.

De foto’s van deze blog doe ik net als de vorige keer weer via een dropboxlink. Konden jullie de foto’s bekijken? De link even kopieren naar internet en hopelijk kunnen jullie de foto’s dan zien. In de naam van de foto heb ik de omschrijving gezet. De link van deze blog is: https://www.dropbox.com/sh/8s0seho37rtw0dv/VEaj60al9k

Heel leuk om ook jullie belevenissen uit NL te volgen door whats app en skype! Daardoor voelt het niet alsof ik zover weg zit.

Volgende week ga samen met Jamie 2 weken reizen, daarna zal ik snel weer wat van me laten horen!!

Heel veel liefs uit Zuid Afrika!! X

• 27 April 2014 - 21:30

Rozemarijn:

Marieke!
    Gaaf.....!! Ik ben benieuwd hoe de reis met Jamie gaat verlopen.

Dikke kroel!

• 23 Mei 2014 - 15:34

Kitty:

Hoi Marieke,
    Leuk om een kaartje te ontvangen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Hier is alles goed. Wilbert zit momenteel in Hong Kong en komt over 2 weken voor 4 weken naar huis om dan weer voor 4weken naar Hong Kong te gaan. daarna gaan we op vakantie. Kamperen in Frankrijk. Floor woont nog steeds thuis. 6 Juni krijgt ze te horen of ze 11 juni maag afstuderen. Spannend!! Ze heeft volgend jaar voor 1,5 dag een baan in Lexmond. Tim woont meet Mylou in de stad. Daan wordt doof. Dat scheelt een hoop geblaf als de bel gaat.
    Jamie zal ondertussen wel wer naar huis zijn. Is wel leuk om je vriendin van alles te laten zien en binnenkort ook je ouders. Geniet nog maar van de tijd daar want voor je het weet zit je weer in dit kikkerlandje.

groeten Wilbert en Kitty