Een nieuwe blog vanuit Zuid Afrika! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu Een nieuwe blog vanuit Zuid Afrika! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu

Een nieuwe blog vanuit Zuid Afrika!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een blog heb geplaatst, dus dat wordt wel weer is tijd! De tijd vliegt hier voorbij. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin. We ondernemen leuke dingen met de groep en ook het werk wat ik hier kan is doen is erg mooi.

Op dit moment zitten er in Zanathemba 11 kinderen, van een paar kinderen heb ik de achtergrond gehoord en daar gaan echt je haren van overeind staan…. Verschrikkelijk wat zulke jonge kinderen al mee hebben gemaakt! Ik merk goed dat ik er nu al een aantal weken ben en dat de kinderen mij ook steeds beter leren kennen, dat ze mij ook vertrouwen en toenadering zoeken voor een knuffel of iets. Erg fijn om iets voor deze kinderen te kunnen doen. Met de 2 oudste ben ik nog steeds aan de slag om iets van schoolwerk te doen. Ik heb nu boekjes gekocht voor de eerste schrijfvaardigheden en rekenen. Ze vinden het erg leuk om hun eigen boekje te hebben en zijn nu nog wel gemotiveerd om er in te werken.

Op Kleinskool hebben we nu ook een goed ritme gevonden. Van de 2 dagen die ik er ben doe ik 1 dag mee met de Remedial Teaching. Erg fijn om nu ook al kleine stapjes vooruitgang te zien bij de kinderen. Maar er is nog een lange weg te gaan voor ze, voordat ze goed kunnen lezen. De andere dag dat ik er ben werk ik samen met een meisje uit het huis met kinderen met emotionele problemen. Ook hier krijg je kippenvel als je de verhalen van de kinderen hoort… Zo vertelde bijvoorbeeld een jongen van 10 dat zijn ouders in een ander gebied van ZA wonen en hij alleen samen woont met zijn broer en zus. In december had hij zijn ouders voor het laatst gezien.

Een week of 3 geleden werden wij als vrijwilligers gevraagd om mee te gaan flyeren in een township voor een expo die de dag erop zou zijn (een expo is een soort studie-/ carrièrebeurs). Het plan was om met één auto rond te rijden en dmv een megafoon de informatie rond te roepen en wij zouden over de “hoofd”weg lopen met flyers. Eenmaal daar aangekomen bleek het echter te gevaarlijk voor ons te zijn om alleen te gaan flyeren, dus zijn we met z’n allen naar een grote rotonde gelopen en moesten we vanaf daar de flyers aan bestuurders van de auto’s geven. Dat was een leuke sport opzich! Toen we terugkwamen bij de auto’s (die stonden bij de Hall, waar de volgende dag de expo zou zijn), bleek in één auto een ruit te zijn ingeslagen. Ze hebben de achterbank naar voren geklapt en daardoor alle spullen kunnen stelen. Gelukkig lagen mijn spullen in de andere auto. Politie gebeld. De agenten van de eerste 2 politieauto’s die we op straat aanhielden om te vragen of ze ons konden helpen, keken ons heel raar aan en vroegen of we zeker wisten dat ze hiervoor werden opgeroepen. Dat bleek dus niet het geval, dus gingen ze er weer vandoor. Daarna kwam er wel één en die hielp ons. De vrouwen die bij de Hall horen en ons hielpen vertelden ons dat ze eigenlijk wel naar huis wilden, maar dat ze ons niet wilden achterlaten omdat dan de kans groot was dat we verkracht zouden worden…… Oeps! Dan wordt je wel weer even met je neus op de feiten gedrukt… Later bleek ook dat locals zeiden dat die township best gevaarlijk is.
Verder heb ik nog geen narigheid meegemaakt, gelukkig!!

We hebben hier ook nog gecarnavald. Iemand van hier had een partybus geregeld en daarmee zijn met zo’n 60 man van club naar club gegaan. De voorwaarde was wel dat we verkleed moesten. Erg leuke avond gehad.
Laatst heb ik hier trouwens nog een echte Hollandse kroket gegeten!  Bij Sardinia Bay staat een karretje en die man verkoopt deze, hij maakt ze zelf. Was erg lekker.
Vorige week ben ik hier ook naar het theater geweest, naar een show van Stef Bos, samen met een Zuid Afrikaan. Was erg leuk! Na afloop ook nog met hem op de foto geweest en zijn cd laten signeren.

Afgelopen zondag kreeg opa zijn boek die we als familie hem cadeau hebben gegeven voor zijn 90e verjaardag, met daarin verhalen over zijn leven. Het was natuurlijk heel jammer dat ik daar niet bij kon zijn, maar dankzij Skype heb ik alles mee kunnen maken. Dat was een bijzondere avond! Jeroen bracht alles goed in beeld met de tablet (zie foto).

Vorige week was ik met Jamie aan het skypen en toen vroeg ze of ik het leuk zou vinden als ze langs komt?! JAAA NATUURLIJK!!! Super leuk! In mei komt ze ruim 2 weken langs! :D
En het is ook zeker dat papa & mama hierheen komen!! Zij komen in juni 3 weken! :D
Echt super leuk en heeeeel lief dat ze mij willen komen opzoeken! Heb er al zoveel zin in en kan al lekker met de voorbereidingen van de reizen gaan beginnen.

Aankomende weekenden heb ik ook al allemaal leuke plannen. Aankomend weekend gaan we naar Hogsback, daar kan je abseilen en allemaal andere activiteiten ondernemen. Het weekend daarop gaan we met z’n 5’en naar CAPE TOWN!!!! Super veel zin in!
Ik vermaak me hier dus nog wel even! ;)

Veel liefs vanuit Zuid Afrika!!

  • 08 Maart 2014 - 19:45

    Dicky Van Kampen:

    Marieke,
    wat leuk om de verhalen van jou te volgen.
    Fijn dat je het goed naar je zin hebt,en dat alles goed gaat.
    Hier vandaag de eerste echte lentedag,heerlijk in de zon gezeten!
    Dat heb je goed gepland....als je thuis komt is het hier ook weer mooi weer
    Als het goed is......!

    groeten en Gorinchem xDicky

  • 09 Maart 2014 - 10:24

    Angelike:

    Wat super om te horen.
    Wel spannend allemall voorAl het flyeren pfff
    Fijn dat je goed werk doet en dat de kindjes
    je gaan vertrouwen.
    En je ouders straks heerlijk weer zien tof hoor.
    Hoe is het met je haar??
    Lieve groet angelike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 30 Dec. 2013
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 5744

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 14 Juli 2014

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: