Alweer 1 maand in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu Alweer 1 maand in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Marieke Taat - WaarBenJij.nu

Alweer 1 maand in Zuid Afrika

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal,

Aankomend weekend zit ik alweer 1 maand in Zuid-Afrika. Aan de ene kant lijkt het er of ik er al veel langer zit, omdat ik me zo goed thuis voel in het huis, bij Ready4Life en in het land. Aan de andere kant voelt het nog helemaal niet dat ik al een maand van huis weg ben en iedereen al een maand niet heb gezien. Door de whats app en skype kunnen we gelukkig veel contact hebben!

Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin hier in ZA. In de weekenden ondernemen we leuke dingen met het huis. Zo zijn we afgelopen weekend bijvoorbeeld naar Jeffreys Bay geweest. Dit ligt op 1 uur rijden van PE. Hier sliepen we in een hostel dat pal aan het strand lag. Op zaterdag was het helemaal bewolkt, dat was beetje jammer, maar we hebben ons goed vermaakt. ’s Avonds hebben we (met een deel van de groep) bij het hostel gegeten, overheerlijk Boboti!! Met 3 andere meiden ben ik de volgende ochtend om 5 uur opgestaan om de zonsopgang te zien. Toen was het nog helder, maar tegen de tijd dat de zon echt opkwam (6 uur) werd het helemaal bewolkt. Gelukkig was de zon nog net tussen de horizon en de wolk te zien. De rest van de dag was het helemaal onbewolkt en heb ik een heerlijke dag op het strand gehad. Een deel van de groep had surfles die ochtend en heb ik meegekeken en gefungeerd als fotograaf. Die middag was er op de tv in het bar van het hostel zowaar de 3 km schaatsen!! Die heb ik natuurlijk wel even gekeken, leuk om er iets van mee te hebben gekregen!
Een heerlijk weekend was het!

Sinds 2 weken heb ik nu trouwens ook een auto hier. Met 4 andere mensen huur ik deze, dit komt neer op 73 euro per maand. De dag nadat we de auto hadden opgehaald begon ie ontzettend te piepen als we wegreden, daar zijn we maar even teruggegaan naar het verhuurbedrijf. We kregen gelijk een andere auto mee, deze is eigenlijk een klasse hoger, maar we mogen hem voor dezelfde prijs houden. Wel fijn dat ik hier nu zelf ook dingen kan doen en niet voor elke boodschap afhankelijk ben van anderen.

Vorige week ben ik ook begonnen op Kleinskool. Dit is een school in de township (een half uur rijden van waar ik woon). De eerste week hebben we alleen maar in verschillende klassen gezeten en gekeken. En ja… We hebben ook al de eerste slaag met een stok gezien bij een jongetje wat op het schoolplein had gevochten. Elke keer viel m’n mond ook weer open van verbazing over de manier van lesgeven. Als er een tekst wordt gelezen, leest eerste de leerkracht de tekst 2 of 3 keer voor. Dan leest ze een regel en zegt de klas deze regel in koor na. Vervolgens leest de leerkracht met de gehele klas in koor samen de tekst. Daarna moet de klas de tekst 2 of 3 keer in koor oplezen. Daarna was ik met een paar kinderen even aan het werk gegaan met letterkaarten en blijken deze kinderen niet eens te weten wat de letter a of i o.i.d. is. Deze kinderen zijn trouwens 10 jaar oud….. De leerkracht van deze klas vertelde ons dat van de 36 kinderen in de klas er maar een stuk of 6 tot 8 echt goed kunnen lezen. Ook zag ik af en toe een leerling die gewoon lag te slapen in de klas. Ook hebben we in grade 6 gekeken (12 jaar), daar hetzelfde verhaal…
Als je dit zo ziet weet je eigenlijk niet waar je moet beginnen..
Deze week hebben we een gesprek gehad met de principal, omdat we na 4 dagen in de klas zitten ook wel wat wilde gaan doen met de kinderen. Dus vanaf dinsdag zijn we gelukkig met kleine groepjes kinderen aan de slag gegaan. En ja, dan zie je pas echt goed wat het niveau is. Kinderen die het alfabet niet kennen etc…

Maud is vorige week hier in het huis gekomen en zij doet de opleiding pedagogiek en loopt hier haar stage. Zij moet voor haar stage de wat meer gedragsmatige probleemkinderen gaan begeleiden en daar ga ik waarschijnlijk ook mee helpen. Maar dat zal nog wel even duren voordat dat opgezet is.

Vandaag regent het eigenlijk al de hele dag hier. Dat is goed voor het gras, dat is hier zo dor. Maar omdat er ontzettend veel afval in de bermen ligt (de mensen uit met name de townships zijn bezig te overleven en denken daarom niet aan de toekomst en gooien dus al het afval gewoon in de berm), waaronder glas, ontstaan er steeds veel bermbranden. Aan de andere kant betekent de regen voor de townships veel wateroverlast… Erg dubbel dus.

Ohja, in mijn vorige blog heb ik mijn adres vermeld, alleen ben ik vergeten om er Walmer bij te zetten (weet niet of dit heel belangrijk is). Maar mijn volledige adres is dus:
18 Albert Road
Walmer
6070 Port Elizabeth
South Africa

Hoe is het bij jullie? Allemaal fanatiek de olympische spelen aan het kijken?

Liefs,

Marieke

  • 02 Maart 2014 - 20:48

    Kitty:

    Hoi Marieke,

    Leuk om je belevenissen te lezen. Volgens mij heb je het prima naar je zin! Wat lezen betreft: het is een technisch vak en moet in principe voor elk kind te leren zijn. Dat voor-door en koor lezen is wel goed hoor dat zit ook bij ons in de leesmethode. Wel heftig hoor als je ziet dat een kind geslagen wordt. Als dat bij ons zou gebeuren wordt je direct ontslagen.

    Hier verder alles goed. Geniet ervan want de tijd gaat snel.
    Groeten Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 30 Dec. 2013
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 5743

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 14 Juli 2014

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: